zondag 19 februari 2012

Weven, weefraam en weefkunst....

Hoewel ik handwerken helemaal het einde vind en heleboel technieken leuk vind ben ik de weefkunst totaal niet machtig. Als 10- jarige ooit een kinderweefraam gehad maar kan mij niet heugen dat daar daadwerkelijk iets "weefwaardigs"van af gekomen is. Hoe anders is dat met Bep uit mijn Quiltgroep....




Hoewel ze heel graag quilt is weven echt haar passie!
Daar gaat de meeste vrije tijd in zitten en daar ligt haar hart. 
Ik zie haar dus nooit weven, want je neemt nou eenmaal geen quiltraam onder je arm mee naar een quiltbee.... Maar ik zie wel altijd de prachtige sjaals die ze draagt,

Even iets meer dichterbij:



De kleuren spreken mij erg aan en ook het patroon vind ik indrukwekkend maar ook heel speels. Technisch weet ik niets van weven daarom de uitleg van Bep zelf over het patroon:

De sjaal die ik woensdag j.l. om had was een mozaïek weefsel. Het wordt ook wel deflected doubele genoemd. Het is een soort schijndubbelweefsel. D.w.z. Het lijkt of er met twee lagen is geweven , maar het is een schering dus geen twee. Het weefsel is ingeregen op 14 draden per cm. IN de inslag kom je dan ook op ongeveer 14 draden per cm.

Nog iets meer close-up:


Helaas niet helemaal scherp, maar toch een beetje meer een indruk van het geheel...

Zoals gezegd weet ik niets van weven vandaar dat ik vandaag ademloos heb geluisterd op de Handwerkbeurs in Zwolle waar het Weef Netwerk (klik) ook aanwezig was met een stand.
 Ik kreeg een heel heldere uitleg en hoorde termen als kasteel, schacht, spoel, flotteren voor het eerst.
 Heel indrukwekkend om te zien hoe met een paar handels die omgezet werden hele dradenstelsels veranderden.

Ik was best wel onder de indruk en zou het best wel eens willen proberen onder begeleiding van een kenner, misschien ooit een cursus???

Ach misschien word ik 100 en komt het er nog een keer van....
:-)

Verder vond ik de Handwerkbeurs echt de moeite waard. Het was heel druk maar ik heb veel moois gezien. Het was ook leuk om Ina Klugt even te spreken met wie ik eerder in de week via email al contact had gehad.

Morgen een foto van de aanwinsten...

3 opmerkingen:

  1. Ik weet ook niets van weven en snap niets van de uitleg, maar vind het wel heel mooi om te zien (die sjaal). Ik ga nog even op de link kijken die je noemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Was leuk je even te spreken Annemiek en je hebt mooie aankopen gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke aankopen en ik ben onder de indruk van de sjawl. S*C*H*I*T*T*E*R*E*N*D

    groetjes,





    oh getsie, weer die lastige lettertjes onderaan dit berichtje......

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...