woensdag 22 augustus 2012

Vroeg donker en bloemetjes binnen én buiten....


Een paar jaar geleden kocht ik 5 witte orchideeën.






Ik had al één paarse en ik vind het mooie en stijlvolle bloemen. De paarse laat het sindsdien afweten wat bloeien betreft maar de witte bloeien vaak, lang en steeds weer opnieuw. De linker op de foto vol en gedrongen ( er bloeien nu nog 16 bloemen en er zijn er zeker al 5 uitgebloeid afgevallen) de rechter meer traditioneel met één of twee lange takken die vól zitten. De planten zijn erg makkelijk in het onderhoud. Eén keer per week zet ik ze per drie in een emmer en laat ze een half uur (of ook wel eens een dag) staan....
En als kadootje bloeien ze steeds weer.....






Van de week attendeerde mijn jongste zoon mij op een prachtige ondergaande zon. Ik heb een te simpel toestel om er een mooie foto van te kunnen nemen maar live kan ik er enorm van genieten! Maar wat gaat de zon al enorm vroeg weer onder..... jammer hoor! Gelukkig zijn de temperaturen allemaal weer een beetje naar normale waarden terug gekeerd. Alleen al omdat de nachten koeler zijn is het in huis ook weer wat beter uit te houden. Je zou trouwens toch denken na de warme temperaturen van Hongarije ( 35 graden ) dat je de 30 graden van Nederland als koel ervaart..... maar de lagere luchtvochtigheid daar in de lucht maakt het heel anders....





En de hortensia's buiten bloeien ook maar door....
Niet zo vol als vorig jaar door de strenge vorst maar toch genoeg om een beetje kleur aan de tuin te geven...

2 opmerkingen:

  1. piepn hihi grappig te lezen over je orchideeenn
    ik had vorig jaar eentje gekregen en goed verzorgt maar hij zag er hoe langer hoe triester uit, terwijl mijn andere planten het goed doen.

    Na een tijd was ik die drie trieste bladeren zo beu, en zette hem op hét raam aan het noorden achter het gordijn....
    en met in de sierpot de helft water, een tip van schoonzoon die prachtig bloeiende orchideeen heeft....
    en ja hoor ju staat ie daar vol bloemen te schitteren,
    maar kan hem er nu niet weghalen want gaat ten koste van de bloei...
    dus de voorbijgangers genieten er nu van

    knuf mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hortensias blijf ik mooi vinden, de orchideen heb ik het even mee gehad,maar ze bloeien prachtig bij jou

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...