vrijdag 23 november 2012

Zelf pizza maken......

 Zelf deeg maken voor een lekkere pizza bodem....Ik probeerde het al eerder maar deze tweede keer was het prima!






En dan niet door een kant en klaar mix maar door zelf de ingrediënten samen voegen.

Men nemen:

2 eetlepels olijf olie
2 zakjes gist ( a 7 gram, Dr Oetker)
640 gram tarwebloem
2 theelepels zout
2 theelepels suiker
360 ml warm water
( bron: Rogier Mostert, Foodish.nl)

Bovenstaande gebruikte ik voor twee bakblikken, hier kun je zeker met 3-4 personen van eten.

Ga als volgt te werk:

Roer de gist door het warme water





Leg de bloem, zout en suiker op een schoongemaakt aanrecht op een hoopje. Maak in het midden een kuiltje en giet daar de olijfolie in. Giet er een beetje van het water/gist erbij en meng het omliggende bloem mengsel beetje bij beetje met het vocht. Zodra het mengsel wat stevig wordt giet je er weer een beetje vocht bij net zo lang tot alle ingrediënten gemengd zijn. Kneed hier een soepel deeg van net zolang tot het niet meer aan je handen plakt.


Leg het deeg in een diepe kom en dek het af met een onder een warme kraan nat gemaakte theedoek zodat het een uur kan rijzen. Leg bakpapier op het bakblik en duw het deeg plat.




Voor de saus gebruikte ik één groot blikje tomatenpuree en 1 kartonnen pakje tomaten saus. Hier hou je van over maar kan gebruikt worden voor een pasta gerecht later in de week.

Om de pizza te bedekken nam ik ham/ cervelaatworst, kaas,ui,paprika,champignons.
Maar natuurlijk is er veel meer mogelijk zoals mozzarella, olijven, tomaat, knoflook, tonijn etc.

De onbedekte deeg randen smeerde ik in met olijfolie en ik strooide wat Italiaanse kruiden en peper over het geheel.





Ik deed de pizza in een heteluchtoven op 200 graden Celsius en bakte de pizza's 14 minuten.



Het eindresultaat:




De bodem was aan de rand perfect,in het midden had het iets langer gekund.... maar misschien was dan de rand weer te hard....

2 opmerkingen:

  1. Goedenmorgen,

    Dat ziet er lekker uit... en smaakt natuurlijk heerlijk ....uit eigen bakkerij!

    Fijne dag, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...