donderdag 5 december 2013

In Memoriam Nelson Mandela....

Wat herinner ik mij dit nog goed.....


11 februari 1990 Nelson Mandela komt vrij na ruim 27 jaar gevangenschap....
Kippenvel kreeg ik toen ik er naar keek....en tranen in mijn ogen....
Ik herinner mij ook de verwarring want hoe zou hij er uit zien na die 27 jaar?
Pas met zijn vuist omhoog en lopend naast zijn toenmalige vrouw Winnie herkende men hem....


Hoe bizar is het dat je op je 44ste, in de bloei van je leven, gevangen wordt gezet en pas op je 72ste als oude man weer vrijgelaten wordt...


Vandaag is hij overleden.
Na een veelbewogen leven....
als je 27 jaar gevangen gezeten hebt.....
drie kinderen hebt verloren...
3 keer getrouwd ben geweest....
de eerste zwarte president van Zuid-Afrika bent geweest....


Een zeer indrukwekkende man!


Toen ik jaren geleden in het theater zat bij Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten ( Mannen van de wereld) kwamen ze op met een gebalde vuist en begonnen te zingen. Ik kreeg al na de eerste regel kippenvel....
( de naam van Mandela werd niet eens genoemd maar door hun opkomst met die gebalde vuist wist ik het direct)

Hun tekst:


Daar liep je door de hekken, met een joviale groet
Na zoveel jaar gevangenschap en pijn
Je gaf miljoenen mensen nieuwe hoop en nieuwe moed
Gewoon door er maar al die tijd te zijn

It's a long walk, long walk, long walk to freedom
It's a long walk, long walk

Daar kwamen ze in hordes om te juichen op het plein
En nog een plein en nog een plein, en massa's op het gras
Je stem was ongebroken en je blouse die mocht er weer zijn
Een man van tweeënzeventig die pas geboren was.

It's a long walk, long walk, long walk to freedom
It's a long walk, long walk

Maar het werd vrede stichten, werk verrichten, altijd blijven stralen
De hele wereld smeekte jou: kom hier en raak me aan
Het werd bodygards, security, in overvolle zalen
Iedereen zijn eigen claim op jouw bestaan.

It's a long walk, long walk, long walk to freedom
It's a long walk, long walk

Je werd Boeddha, Che Guevara en Jezus tegelijk
Het herder van het continent en van de sloppenwijk
Intussen zocht je zelf tevergeefs naar huis en haard
Want er werd je door mevrouw Mandela ook niet veel bespaard.

It's a long walk, long walk, long walk to freedom
It's a long walk, long walk

De schitterende lijnen rond je kin en rond je mond
Worden elke dag iets dieper in je huid gekerfd
Je danst een beetje stroever en soms kijk je droevig rond
Op zoek naar nog een laatste restje rust voordat je sterft

It's a long walk, long walk, long walk to freedom
It's a long walk, long walk

Verlang je niet eens terug naar Robbeneiland?
Ver van het gedaver van de wereld politiek?
Gewoon een weekje terug naar de rust van Robbeneiland
Alleen met je gedachten en je ochtendgymnastiek.

Voor wie het nog eens wil terug zien:




4 opmerkingen:

  1. Een mooi, waardig in memoriam heb je geschreven, Annemieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja inderdaad, zo was het. Een gedenkwaardig blogje.
    Knap!!!!
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Memoriam. Ook ik kan me nog heel goed de dag herinneren dat hij vrijkwam. Wat een sterke man! En toen gisteren dat bericht kwam, was ook ik onder de indruk. Der wereld verliest een groot man, maar een groot man heeft rust gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En hier kreeg ik nou kippevel van!
    En zoals Birgitte al zei-een groot man heeft rust gekregen.

    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...