zaterdag 12 april 2014

Het oranjetipje in het Kadoelerbos.....

De afgelopen week maakte ik twee keer een wandeling in het Voorsterbos en het Kadoelerbos.




De eerste keer had ik helaas geen foto toestel bij mij maar de tweede keer gelukkig wel.







Voor het eerst zag ik een oranjetipje in het echt in het Voorsterbos! Om vervolgens door te lopen naar het Kadoelerbos en er tientallen te zien!







Niet zo vreemd want daar is kort geleden een vlinderstrook aangelegd in het bos.







Er zijn bomen gekapt in de overgang van bos naar pad en gras en vervolgens zijn er struiken aangeplant waar vlinders gek op zijn. O.a. waardplanten als sporkehout en wegedoorn.








En waar vlinders zich lekker voelen en voldoende te eten hebben gaan ze zich voortplanten.







Tientallen heb ik er gezien! Met de vleugels gesloten zien ze er zo uit.... helemaal niet opvallend!





Look zonder look is één van die waardplanten net als pinksterbloemen.





Overigens wel te merken dat vlinders gek zijn op de zon. Op de terugweg van de wandeling was het bewolkt en zag ik nog maar een fractie ( 10% of zo) van de vlinders op de heenweg.





Het vrouwtje van de oranjetipjes mist het oranje. Ze lijkt erg op een koolwitje waar aan de onderste vleugels zie jet het verschil:





Het gemarmerde van de onderkant dat grijs groen is zie je er doorheen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...