zaterdag 31 januari 2015

Het voordeel van menu planning....

Een handig houvast voor een beetje organisatie en planning






vind ik het plannen van een weekmenu!

Ik doe het nu een paar weken en het bevalt mij goed!


De voordelen:

  • altijd in huis wat je wilt eten
  • meer variatie
  • hulp bij het boodschappen doen
  • geen stressmomenten als je thuis komt en er ontbreken ingrediënten
  • Niet 7 dagen per week nadenken want er nu weer op tafel moet komen.
  • je geeft minder uit aan boodschappen
  • Je gooit daardoor ook minder weg





Er zijn natuurlijk verschillende manieren om een menu te plannen maar ik doe het zó:

Ik ben begonnen met het maken van een lange lijst met dingen die we graag eten. Natuurlijk staan daar seizoensgebonden gerechten in maar dat geeft niet.
Op woensdagavond maak ik in mijn (digitale)agenda een planning van twee weken waarin ik de gerechten die ik wil eten plan. Omdat de menu's van de weken daarvoor er ook nog in staan plan ik gewoon verder. Vorige week op dinsdag boerenkool? Dan volgende week zuurkool en de week daarna hutspot. 

Nieuw is ook een vaste kliekjesdag. Dit omdat het regelmatig voorkomt dat er onverwacht iemand afbelt voor het eten óf het soms gewoon handig is een pan voor 4 personen te maken terwijl we maar met zijn drieën zijn. Nu komen die kliekjes niet voor maanden in de vriezer maar eet ik in het weekend de kliekjes van die week. Het ligt dus niet eindeloos lang in de vriezer omdat het maar mini porties zijn. En wie die week de chili con carne mistte krijgt het in het weekend.




 Ben ik een dag laat thuis dan plan ik dan iets in dat ik goed kan voorbereiden zoals lasagna of een ovenschotel. Het weekend laat ruimte om iets nieuws uit te proberen! 

Ik doe de boodschappen in principe voor één week voor uit. 
Ik loop nu met mijn telefoon ( die synchroniseert handig met mijn digitale agenda op de pc) naar kelder, vriezer en voorraadkast om te kijken wat er nog ontbreekt. Aan de hand daarvan maak ik een lijstje. Ook in de winkel kan ik nog even checken of ik alles in huis heb. En nog een voordeel: iedere avond kijk ik op de planning of er bijvoorbeeld vlees uit de vriezer gehaald moet worden. Of dat de kapucijners in de week moeten gezet bijvoorbeeld. 

Dit maakt de algehele planning van het huishouden toch een stukje makkelijker en soepeler en dat is toch wel fijn!

2 opmerkingen:

  1. Een van mijn cursisten doet dit ook, krijgt haar boodschappen thuisbezorgdmet recepten erbij. Het bevalt haar prima!
    Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. piep hey meid, fijn he, ik doe dit al jaren, ga zaterdagochtend naar de markt, heb soms al iedeee, in mn hoofd, maar soms als ik alle lekkere verse dingen zie van groente en fruit, groeit het menu zo...en ik doe supermarkt boodschappen om de twee weken, maar wel 1x beenhouwer en vis komt ook van markt
    vandaag al lekkere lasagne vr morgen klaar

    knuf

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...