donderdag 19 maart 2015

Babi Pangang zelf maken....makkelijk en lekker!


Een tijdje geleden maakte ik voor het eerst zelf Babi Pangang,





ik paste het recept, dat ik op het internet vond een klein beetje aan.

De ingrediënten:

1 kilo hamlappen
1 groot blikje tomatenpuree
( of 2 kleine natuurlijk)
2 eetlepels ketchup
3 eetlepels ketjap voor de marinade
2 eetlepels ketjap voor de saus
3 theelepels sambal
0.5 liter water
1 potje atjar tjampoer
2 eetlepels suiker
maizena
3 teentjes knoflook
1 eetlepel sambal
1 theelepel gember poeder

Doe 3 eetlepels ketjap, de knoflook ( heel fijngesneden), de gemberpoeder en de eetlepel sambal in de kom samen met de in stukjes gesneden hamlappen. Laat dit een paar uur in de koelkast staan en roer het regelmatig even door. 
Braad het vlees op hoog vuur aan en voeg daarna het water, de tomatenpuree,ketchup, 2 eetlepels ketjap, 3 theelepels sambal, de suiker en het potje atjar tjampoer toe ( inclusief het vocht). Lekker laten pruttelen! Indien nodig de maizena toevoegen om de saus wat lobbiger te maken. 
In het originele recept werd één kopje suiker toegevoegd en ondanks dat ik maar de helft deed vond ik dat al veel te zoet. Daarom nu maar 2 eetlepels!
Ook de zout uit het originele recept liet ik weg maar kun je natuurlijk naar eigen behoefte toevoegen.

Ik at de babi pangang met rijst en een frisse salade en iedereen vond het heerlijk!
De volgende keer vervang ik de hamlappen door kipfilet om ajam pangang te maken.
Het originele recept is van marijan runhart en vind je HIER.

Dit gaat zeker vaker op het menu komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...