donderdag 26 januari 2012

Het begint allemaal met kleur (2)

Gisteren vertelde ik al over de workshop die ik gevold had bij Lies Bos over kleur en lef.

Na een oefening met sorteren licht en donker ( daarvan moet ik mijn foto even opnieuw maken, dus die houden jullie tegoed) gingen we aan de gang met warme en koude kleuren.





We pakten 49 willekeurige lapjes van 2 bij 2 cm. Die verdeelden we in warme kleuren en koude kleuren.
Dat is in het begin niet zo moeilijk maar precies op de grens van die twee wordt het een stuk lastiger...
Maar affijn, als je die kleuren gescheiden hebt breng je binnen die kleuren nog verschil aan tussen licht en donker.  We plakten de lapjes vast nadat we een "laag contrast"effect gemaakt hadden dat wil zeggen: van warm licht naar warm donker en dan van donker koud naar licht koud. 
En nu denk je misschien: nou lekker rommelig geheel...

Nou vooruit:
 2 hulpmiddeltjes om het effect te laten zien:

1) kijk maar eens door je oog haren naar 't scherm ( er is niemand die mee kijkt dus schaam je niet, ook al ziet het er een beetje apart uit) ;-) 
Nu kun je je misschien al een beetje voorstellen wat je er mee kunt...
Nee?
Dan optie 2) 




Twee spiegeltjes, dat laat al veel meer mogelijkheden zien....





Het zelfde lapje een kwart slag gedraaid....




en nog een kwart slag......




Knijp nog maar een oogje toe voor wat extra effect....



Je kunt je voorstellen als je dit niet met één blok maar met 16 of méér doet dat je hier geweldige effecten mee kunt krijgen.

********
De volgende keer zal ik de oefening met warm/ koud en hoog contrast laten zien....

5 opmerkingen:

  1. Ik ben gék op kleur! Het "foefje" met de toegeknepen ogen pas ik regelmatig toe maar ook de spiegeltjes zijn een uitkomst. Geweldig wat een effect je zo krijgt, het lijkt wel een kaleidoscoop.
    Ben heel benieuwd naar je volgende bericht.

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Annemieke, wat een goede uitleg. Zo heb ik het nog nooit bekeken. Top. Ik heb je genoteerd voor de weggeefactie. En nu maar hopen dat je wint. Groeten uit Haarlem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi uitgelegd en de effecten zijn inderdaad verschillend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi die effecten! Ben gek op scrap!

    Kan ik je al overhalen om zaterdag te komen? 't wordt zo leuk, met ook weer een workshop van Lies ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt me geweldig, die workshop. Ik zou het ook heel graag eens doen. Het is alleen zo vreselijk ver weg. Fijn jouw uitleg nu, daar leer ik ook wel van.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...