zaterdag 2 juni 2012

Hoe een kale schutting goed kan zijn voor het milieu...

Hier schreef ik vorige maand al over de plastic soep en hoeveel indruk dat op mij maakte. Automatisch ga je dan ook denken hoe en vooral hoeveel plastic/ afval je kunt voorkomen.


 Nou zijn daar vele manieren voor. Eén ervan is voorkomen dat er afval in je huis komt. Dan hoef je het ook niet af te voeren tenslotte.... Veel afval is verpakkingsmateriaal. Appeltjes doe je in een plastic zakje evenals sperziebonen enz. Zelf groente kweken voorkomt afval, het gaat immers van de tuin zo in de pan of op het bord.
 MAAR..... vroeger hadden wij een groente tuin en dat was veel werk! Bovendien zitten wij op de zware klei en dat is niet prettig. Om een voorbeeld te noemen.... Als het erg droog weer was en de bonen moesten gepland worden dan maakte we met een boormachine (!!!) gaten in de grond om de bonen te leggen..... Óf eerst een half uur beregenen..... En in een natte periode loop je met 3 centimeter klei onder je schoenen over het veld... Kortom: ik heb geen zin om een apart stuk tuin om te dopen tot groente tuin.

Dus zoek ik naar alternatieven....
Tussen ons huis en de buren staat een heg van beton matten begroeid met klimop. Maar de afgelopen winter vroor het zo hard dat de klimop  kompleet stuk gevroren was. Kaal dus! Samen met de buurman kocht ik nieuwe klimop planten maar dat ziet nog steeds een beetje kaal.... Dus ging ik kijken voor één jarige bloemen ter opvulling en kleur. Maar in dat schap stond ook nog wat ander: stok sperziebonen! Dat is twee vliegen in een klap: schutting dicht, met bloemen en daarna verse groente plukken! Zonder extra plek te reserveren voor een groente tuin en extra werk om de tuin te onderhouden!



Gisteren zijn de eerste bonen de grond in gegaan..... over twee weken nog een portie en aan het eind van de maand het laatste deel.

Misschien een lang verhaal maar nu weet je hoe ik dankzij de vorst een een kale heg plastic kan voorkomen en een ( bescheiden) bijdrage geef aan het milieu..
En alle kleine beetjes helpen tenslotte....

2 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee heb je daar!
    Weet nu ook wat ik met mijn schutting(hout) kan doen.
    Hoop alleen dat de rododendrons aan de kant van buuf met hun wortels geen spelbreker zijn.Maar wie niet waagt....
    Bedankt voor je leuke verhalen.
    goed weekend,
    Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...