zaterdag 7 juli 2012

Bramen en frambozen.....

Mmmmm...... lekker fruit!





Ik ben gek op bijna al het fruit dat er is!
En omdat ik weer aan het jam en ijs maken ben kocht ik bij de Frambozentuin in Erica 2 kilo frambozen en 3 kilo bramen. Omdat ik vertelde dat het voor jam was kreeg ik tweede soort mee uit de diepvries.  En omdat dat nog niet genoeg was kocht ik ook nog een pond verse aardbeien. Al het fruit is inmiddels verwerkt tot 16 potten jam en ruim 1 liter bramen/frambozensiroop.

Over de jam later meer, maar nu over de siroop.
Zo maakte ik het:

Ik ving al het vocht op dat uit de ontdooide vruchten kwam.
( je kunt natuurlijk ook fruit koken,pureren en daarna door een zeef gieten)
Per liter vocht voeg je 1 kilo suiker toe.

Ik had 0,8 liter sap en deed dat dus met 800 gram suiker in een pannetje.
Ik voegde het sap van een halve citroen toe en verwarmde het geheel net zo lang tot de suiker opgelost is. Daarna gelijk van het vuur halen om te voorkomen dat het gelei wordt.

Schenk het over in een fles in je hebt heerlijke siroop. 
Voeg aan 1 deel siroop 7 delen water toe.
( zo valt de hoeveelheid suiker per glas dus ook wel weer meer)



( ik had niet genoeg flessen dus doet een schoongemaakte glazen pot even tijdelijk dienst)


Om de houdbaarheid te verlengen kun je 15 gram citroenzuur ( dit is een poeder, ik kocht het bij een grote C1000 winkel) toevoegen per liter sap.Dit doe je als volgt: los 15 gram citroenzuur op in een beetje warm water. En laat dit helemaal afkoelen. Pas als ook het sap helemaal is afgekoeld meng je citroenzuur en het sap door elkaar. Als je het nu in goed gesloten flessen overgiet is het heel lang houdbaar.


Ik deed het zonder de citroenzuur omdat mijn sap niet de kans krijgt om te bederven want ik denk dat het met een week of twee wel op is! ;-) 
De halve citroen deed ik voor de smaak bij de sap.

Lekker eigengemaakt zonder geur, kleur en smaakstoffen en vol fruit!

3 opmerkingen:

  1. het ziet er allemaal heerlijk uit,maar ik begin er toch maar niet weer aan,want dan zou ik elke dag ijs eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Normaal doen wij onze bramen heel de vriezer in en dan voor gebruik even opwarmen, pureren en af laten koelen. Heerlijk door de yoghurt. Helaas hebben we door de strenge vorst dit jaar maar mondjesmaat vrucht. Volgend jaar hopelijk meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk, frambozen!!!
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...