zondag 1 juli 2012

Wat te doen met mango.....


Ik heb weer een oude hobby opgepakt: jam en ijsmaken!



De markt is ideaal om fruit in te kopen. Ik ging naar de markt in Emmeloord aan het eind van de ochtend een uurtje voordat ze weer weg gingen en vertelde bovendien dat ik fruit zocht om jam te maken zodat het best tweede keus mocht zijn. En zo vertrok ik met 3 kilo aardbeien, 1,5 kilo abrikozen en een stuk of 6 mango's. Dat laatste was nieuw voor mij. Ik had ze nog nooit eerder zelf vers gekocht. Er zaten de nodige plekjes aan maar die lieten zich makkelijk weg snijden.....

Wat maakte ik van de mango's?

Ik combineerde 500 gram mango's, 400 gram abrikozen en 100 gram aardbeien en voegde daar 500 gram gelei suiker aan toe. 
Resultaat 4 potten jam!

Een 750 gram vruchtvlees vroor ik in omdat ik geen tijd meer had om het te verwerken en het niet nóg langer wilde bewaren.




Deze week maakte ik er mango ijs van!



1/3 van het vruchtvlees in de ijsmachine ( met yoghurt, basterdsuiker, slagroom en wat citroensap
en de andere 2/3 verwerkte ik volgens hetzelfde recept in twee losse bakken in de vriezer.

Dit laatste smaakte heerlijk maar ziet er minder mooi uit omdat het meer kristalliseert. 
Dit had ik kunnen voorkomen door het om de paar uur met een vork om te roeren. Dit heb ik wel gedaan maar, maar twee keer omdat het inmiddels bed tijd was...
(en mijn wekker er voor zetten ging mij  veel  iets  te ver....)

Ook at ik wat mango zó uit het handje de eerste avond.... heerlijk!
Dat ga ik vaker kopen!

2 opmerkingen:

  1. Oh, wat klinkt dat lekker! In de winter zet ik mijn ijsmachine in een heel ver donker hoekje. In de zomer moet hij in het zicht. Dat is er nog niet van gekomen. Ik denk dat ik hem ook maar snel naar voren haal. Ik krijg er zo zin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk als ik dat zo lees,maar mijn ijsmachientje blijft toch maar in de kast. Goed idee om er rijper fruit voor te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...