donderdag 29 december 2016

De boeken van 2016.....

Met dit jaar een veel langer lijstje dan in 2015!



 Camilla Läckberg: IJsprinses

Reden? Meer vrije tijd? Nee hoor, maar de herontdekking van de luisterboeken. Zeker 6 boeken van deze lijst dateren van de laatste 6 weken, want ik ben veel vaker in de gelegenheid om te luisteren dan fysiek met een boek op schoot te gaan lezen.


Bert Wagendorp: Ventoux

Het mooiste boek van dit jaar is toch wel "De waarheid over de zaak Harry Quebert"van Joël Dicker. Het boek dat echt alle kanten op gaat! 


 Camilla Läckberg: Predikant


Ook Hemelvaart van Judith Koelemeijer las ik met veel plezier en verbazing! Los van dat het een mooi verhaal is, geeft het een inkijkje in het menselijk geheugen dat mij zeer verbaasde. Vreemd zoals 5 mensen allemaal 1 gebeurtenis verwerken en herinneren.

 Joël Dicker: de waarheid over de zaak Harry Quebert

Overigens moet ik wel vermelden dat ik dit jaar niet één echt papieren boek las: allemaal heb ik ze gelezen als e-book of luisterboek!



 Judith Koeleijer: Hemelvaart

Van sommige boeken was het de eerste kennismaking met een schrijver. Zoals van David Baldacci ( het blijft waarschijnlijk bij dit éne boek) of van Camilla Läckberg ( van deze schrijfster ga ik zeker nog veel meer lezen!)

Paula Hawkins: het meisje in de trein

Van sommige boeken waren de verwachtingen hoog gespannen en viel het mij tegen. 
( het meisje in de trein) en van andere werd ik aangenaam verrast. ( de waarheid over  de zaak  Harry Quebert)


David Baldacci: onder druk

Wat wel op valt is dat ik graag thrillers lees maar ook wel historische romans.


 Renate Dorrestein: zeven soorten honger


 En bij Simone van der Vlugt kan ik dus bij beide genres terecht.  Ik las volgens mij al haar historische romans en die zijn zonder twijfel allemaal erg goed!



 J.K. Rowling: Harry Potter en de geheime kamer


Sommige boeken bleef ik weken in hangen, sommige las ik met een ruk uit. Het scheelt natuurlijk ook wel of een boek je direct pakt maar het heeft ook simpelweg te maken met het feit dat je soms te druk bent en weinig in de gelegenheid ben om daadwerkelijk te lezen.


 J.K. Rowling: Harry Potter en de gevangene van Azkaban



Een extra dimensie bij het luisteren van boeken, alle boeken van Potter bijvoorbeeld, is toch wel de vertelstem. In dit geval de stem van Jan Meng!



J.K. Rowling: Harry Potter en de Vuurbeker

Ongelooflijk hoe hij schakelt tussen alle stemmen; van het piepstemmetje van huis elf Dobby tot het zware Franse accent van Madame La Court.
Had ik al gezegd dat alle Harry Potter boeken gewoon via You Tube te beluisteren zijn??


J.K. Rowling: Harry Potter en de steen de wijzen


Inmiddels maak ik veel gebruik van de sites/ apps Hebban en Storytel. Hier kan ik zien wanneer er nieuwe boeken uitkomen en krijg ik hier extra info over. Op Hebban is een leuke challange: je kunt aangeven hoeveel boeken je wilt lezen. En om er een extra dimensie aan te geven: een landen challange.  50 verschillende landen met suggestie voor dat land.  De schrijver komt uit dat land, het speelt zich daar af of is informatief over dat land. En zo kom je vast ook weer tot andere boeken dan dat je normaal leest!


Simone van der Vlugt: Nachtblauw

 Heel optimistisch, ( maar komt door de ervaring van het aantal luisterboeken de laatste weken) ga ik voor 40 boeken, het komende jaar!

Een echte challange!

Wie laat ook zijn boekenlijst zien op zijn of haar blog????

Wil je weten wat mijn boeken lijstje was van 2015? Klik HIER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...