donderdag 27 juli 2017

Schoollapjes tentoonstelling....


Afgelopen weekend bezocht ik in Twello  de schoollapjestentoonstelling 




georganiseerd door Aukje de Boer van Boerenwente. Naast een blik op de oude lapjes kon je ook de tuin bekijken. Het was niet heel groot maar er waren veel schoollapjes te zien: merklapjes, lapjes vol met randen en hele oude lapjes met diverse handwerktechnieken.






Ze hadden de tand des tijds doorstaan maar waren, logischerwijs, in vele kleuren wit en min of meer vergeeld te zien.




Sommige waren ingelijst en dat in combinatie met de zon lastig te fotograferen. Het was leuk om te zien dat er hele oude waren ( 1875 ongeveer) en ook een aantal die veel moderner oogde.




Vele uurtjes noeste arbeid zijn hier te zien. Hiermee werd óf de liefde voor het handwerkvak geboren óf voor eeuwig vervloekt en verdween het onder in de la.
Tegenwoordig is het handwerkonderwijs niet meer van deze tijd vind de onderwijsinspectie en moet de jeugd het hebben van een creatief familielid ( vaak oma) of toch een juffrouw. En dus gaan steeds minder meisjes ( jongens al helemaal zelden) handwerken.
Persoonlijk vind ik dat toch wel jammer...





Uit 1914...



Simone van Soet Idee ( bekend van haar randje per week) stond er ook met een verkoopkraam waar vele patronen te koop waren gebaseerd  op oude patronen.




Persoonlijk heb ik niet zoveel met oude antieke patronen maar omdat Twello in de buurt is van Wilp waar ik in de weekend ben ( en straks ga wonen) vond ik het leuk een kijkje te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...